آیا رژیم چاقی برای جبران کمبود وزن خوب است؟

 

obesity diet


رژیم چاقی برای کسانی که وزن آنها کمتر از محدوده وزن سالم باشد، لازم است. برای اینکه بدن ما قادر باشد وظایف خود را به درستی ادا کند باید در محدوده مشخصی قرار گرفته باشد و اگر خارج از این محدود باشد خوب نیست.

از کجا بدانم کمبود وزن دارم؟

شاخص توده بدنی نشان می دهد که آیا در محدوده وزن سالم قرار گرفته اید یا خیر. این یک معیار خوب برای محاسبه قد و وزن شما است (BMI 18.5). اگر شما یک بزرگسال بالاتر از ۲۰ سال هستید و با محاسبه قد و وزن خود متوجه شدید که  کمتر از محدوده  ۱۸.۵ هستید بنابراین احتمالا به رژیم چاقی نیاز دارید.

آیا این فرمول برای همه یکسان است؟

خیر، به طور مثال: افراد مسن، خانواده هایی که به طور موروثی لاغر اندام هستند و یا زنان باردار نباید از این روش وزن خود را محاسبه کنند. همچنین کودکان با نمودارهای رشد اندازه گیری می شوند.

چرا کمبود وزن باید جبران شود؟

افرادی که کمبود وزن دارند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری ها قرار می گیرند، زیرا این افراد مواد مغذی مورد نیاز خود را از خوراکی های مفید دریافت نمی کنند.همچنین این افراد پوست خشکی دارند و دندان های آنها زود خراب می شوند.

ریزش مو

یکی دیگر از عوارض ناخوشایند کمبود وزن داشتن موهای نازک و ریزش مو است.

کمبود وزن در کودکان

این یک مشکل بزرگ برای کودکان است و باعث می شود به اندازه همسالان خود رشد نکنند.

عوارض کمبود وزن

کم وزنی برای تمام گروه های سنی بد است و عوارضی به دنبال دارد.

آنها عبارتند از:

·       کم خونی

·       پوکی استخوان

·       شانس ابتلا به انواع عفونت ها

·       مشکلات قلبی

·       قاعده گی های نامنظم در زنان

·       زایمان های زود رس

چرا من کمبود وزن دارم؟

افراد به دلایل مختلفی دچار کمبود وزن می شوند. برخی به طور طبیعی کوچک به دنیا آمده اند و یا ممکن است به دلایل ژنتیکی کمبود وزن داشته باشند. به طور معمول این افراد متابولیسم بالایی دارند و به سختی می توانند وزن خود را بالا ببرند.

از دست دادن برخی وعده های غذایی

افرادی که از یک رژیم سالم غذایی پیروی نمی کنند و یا در ساعت های مشخصی غذا نمی خورند ممکن است برخی وعده های اصلی را جا بگذارند. همچنین این افرد به خوردن مواد مغذی اهمیت نمی دهند.

فعالیت بدنی شدید

اگر شما یک ورزش کار حرفه ای هستید و یا فعالیت بدنی شدیدی دارید، در این صورت کالری بیشتری می سوزانید و این باعث کاهش وزن بیش از حد شما است.

بیماری

برخی افراد به دلیل بیماری و استفاده از داروهای مختلف نمی توانند به درستی غذا بخورند. به طور معمول این افراد مشکلات معده دارند و یا تهوع، اسهال و استفراغ دارند.

همچنین ممکن است مشکلات تیروئید و یا یک عفونت مانع از غذا خوردن آنها شود. علاوه بر آن برخی بیماری های اعصاب و روان نیز باعث اضطراب و استرس بیش از حد می شود و بی اشتهایی عصبی می آورد.

آیا می توان با خیال راحت از رژیم چاقی استفاده کرد؟

افزایش وزن اگر توام با افزایش عضله باشد بهتر است. برای این کار می توانید از یک رژیم سالم و متعادل کمک بگیرید تا بعد از گذشت چندین ماه به تدریج به وزن مورد نظر خود نزدیک شوید. در رژیم های افزایش وزن اصولی خوردن ریز مغذی ها و درشت مغذی ها به اندازه کافی توصیه می شوند.

در رژیم چاقی چه بخورم و چه نخورم؟

مصرف پروتئین برای ترمیم سلول ها و افزایش حجم عضله لازم است. همچنین ویتامین ها و مواد معدنی باید به اندازه کافی به بدن برسند. در این رژیم باید از تمام گروه های غذایی استفاده شود تا علاوه بر افزایش وزن افزایش سلامتی هم داشته باشید.

توصیه هایی برای افزایش وزن

-         در چای یا قهوه خود خامه یا افزودنی های دیگری مانند شیر بریزید.

-         در غذاهای خود روغن زیتون یا آووکادو بریزید.

-         از پنیر بیشتری برای صبحانه یا غذا استفاده کنید.

-         لبنیات پرچرب مصرف کنید.

-         در میلک شیک خود پروتئین بیشتری بریزید.

-         هر روز در ساعات معینی از یک فعالیت بدنی کم تا متوسط استفاده کنید.

به طور کلی برای افزایش وزن و سلامتی بیشتر بهتر است با یک متخصص تغذیه با تجربه مشورت کنید، تا با توجه به مشخصات فردی شما یک رژیم مناسبی را برایتان طراحی کند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا رژیم تخم مرغ یک رژیم مد روز است؟

طرفداران رژیم سیب چه می گویند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟