برنامه غذایی لاغری با فستینگ چگونه است؟

 

fasting diet


لاغری با فستینگ و انتخاب اینکه چه چیزی بخورید تا بتوانید به فواید سلامتی و کاهش وزن برسید ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. در انواع رژیم های روزه داری هیچ انتخاب غذایی وجود ندارد.

تنها کافی است تا یک مدت معینی ناشتا باشید و سپس در یک بازه زمانی مشخص هر چه که دوست دارید بخورید. اما اینکه یک برنامه غذایی روزه داری چه باید باشد تا شما بتوانید کاهش وزن نیز داشته باشید کمی متفاوت است؟!!!

آیا برای کاهش وزن تغییر در سبک زندگی لازم است؟

امروزه افراد زیادی در دنیا از رژیم های لاغری با فستینگ استفاده می کنند و در اغلب موارد هم نتایج خوبی دریافت می کنند. هنگامی که شما یکی از روش های روزه داری را انتخاب می کنید به وسیله دریافت کالری کمتر مسلما کاهش وزن پیدا می کنید. اما اگر این رژیم ها به غیر از ناشتایی طولانی مدت بتواند یک سبک زندگی سالم را به ما بیاموزند بهتر است.

فواید سلامتی

تغییر در سبک زندگی فواید سلامتی زیادی به دنبال دارد. آنها عبارتند از:

·       کاهش کلسترول بد

·       کاهش فشار خون بالا

·       تنظیم قند خون

·       مقاومت کمتر به سطوح انسولین

·       کاهش خطر بیماری های قلبی

سرعت کاهش وزن در روزه داری

در برخی از برنامه های روزه داری از شما می خواهند در ساعات طولانی ناشتا بمانید و این می تواند شدت کاهش وزن را زیاد کند. اما اگر در پنجره ای که برای خوردن دارید، کالری کمتری دریافت کنید این نیز می تواند سرعت کاهش وزن را بالا ببرد و باعث تغییراتی در متابولیک شود.

سوئیچ متابولیک

در روزه داری بدن شما خود را برای هضم کندتر مواد غذایی آماده می کند و وارد مرحله کتوز یا استفاده از چربی های شکمی برای سوخت رسانی می شود. اگر در روزهای غیر روزه داری همچنان کالری کمتری دریافت کنید می توانید به کاهش وزن پایدار برسید. این حالت به سوئیچ متابولیک معروف است.

برنامه غذایی ۱۰/۱۴

این یک روش عالی برای طرفداران لاغری با فستینگ است، زیرا می توانند برنامه خوردن را در طول روز اجرا کنند تا  انرژی بیشتری داشته باشند و شب راحت تر بتوانند بخوابند.

در این روش شما به مدت ۱۴ ساعت ناشتا می مانید و سپس در یک پنجره ۱۰ ساعته می توانید غذاهای مورد علاقه خود را بخورید. اگر اولین وعده غذایی را به صبحانه در ساعت ۷:۳۰ اختصاص دهید و آخرین وعده را در ساعت ۵:۳۰ دقیقه میل بفرمائید، در واقع توانسته اید غذا خوردن را به محل کار خود انتقال دهید. سپس ساعات مابقی را به روزه داری سپری می کنید.

چه کسانی در حین روزه داری افزایش وزن پیدا می کنند؟

برخی افراد به دلایل مختلفی در طول روزه داری متناوب نه تنها کاهش وزن ندارند بلکه افزایش وزن هم پیدا می کنند. این دلایل عبارتند از:

·       دریافت کالری بیشتر از گذشته

·       پرخوری بعد از گرسنگی

·       دریافت پروتئین کمتر از حد مجاز

·       مصرف بیش از حد شیرینی

دریافت کالری بیشتر از گذشته

اگر در ساعتهایی که غذا می خورید کالری دریافتی شما نسبت به قبل از روزه داری بالاتر برود احتمالا دچار اضافه وزن خواهید شد.

خوراکی های کم کالری در حین روزه داری

در پنجره غذایی خود از خوراکی های کم کالری مانند موارد زیر استفاده کنید. آنها عبارتند از:

·       سبزیجات نرم با برگ سبز تیره مانند اسفناج

·       سبزیجات سخت رنگارنگ مانند انواع کلم ها، هویج، کدو، خیار و گوجه فرنگی

·       پروتئین حیوانی بدون چربی و پروتئین گیاهی

·       روغن های سالم

پرخوری بعد از گرسنگی

وعده های غذایی شما باید کاملا مقوی و مغذی باشند تا در حین روزه داری بتوانید از گرسنگی های پی در پی جلوگیری کنید.

دریافت پروتئین کمتر از حد مجاز

خوردن پروتئین می تواند شما را ساعت های بیشتری سیر نگه دارد. همچنین مصرف پروتئین باعث نگه داشتن توده عضلانی در حین کاهش وزن می شود. اما اگر در وعده های اصلی خود از پروتئین استفاده نکنید به جای کاهش چربی توده عضلانی از دست می دهید.

مصرف بیش از حد شیرینی

در تمام رژیم های لاغری با فستینگ، خوردن شیرینی با محدویت زیادی مواجه است. در واقع شیرینی نمی گذارد وزن شما پایین بیاید و اثرات منفی بر سلامت عمومی بدن دارد. بنابراین مصرف شیرینی را به حداقل ممکن تقلیل دهید.

حرف آخر

کسانی که از رژیم های لاغری استفاده می کنند به طور حتم دوست ندارند بعد از کاهش وزن شاهد افزایش وزن مجدد وزن خود شوند. اگر با برنامه ریزی قبلی وعده های غذایی خود را تهیه کنید و بدانید در روز چه مقدار کالری  باید دریافت کنید موفقیت شما قطعی خواهد بود.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

ارتباط بوتاکس معده با کاهش وزن چیست؟

چه کسانی به جراحی لاغری احتیاج دارند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟