آیا رژیم پروتئین رایگان خوب است؟

 

Protein diet


رژیم پروتئین رایگان یک رژیم کاهش وزن است که در آن از شما می خواهند غذاهای پروتئینی بخورید تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. در این صورت کالری کمتری مصرف خواهید کرد و این می تواند منجر به کاهش وزن شود. علاوه بر آن غذاهای پروتئینی به افزایش متابولیسم کمک می کنند و باعث کالری سوزی بیشتری می شوند.

چرا بدن به پروتئین نیاز دارد؟

تمام سلول های بدن حاوی پروتئین هستند و ما برای ترمیم و ساخت سلول ها و بافت ها به پروتئین نیاز داریم. پروتئین یک درشت مغذی است به همین دلیل بدن ما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. همچنین ساختار قسمت های زیادی ازماهیچه ها، استخوان ها، مو، پوست و اندام های داخلی ما از پروتئین تشکیل شده اند.

پروتئین در چه فرآیندهایی نقش دارد؟

پروتئین در بسیاری از فرآیند های بدن نقش دارد و می تواند باعث تعادل مایعات در بدن شود. همچنین تولید آنزیم ها، هورمون ها و آنتی بادی ها به عهده پروتئین است. علاوه بر آن بدن ما برای تقویت سیستم ایمنی خود به پروتئین نیاز دارد.

چرا مصرف پروتئین اشتها را کاهش می دهد؟

مطالعاتی که در این باره صورت گرفته نشان می دهد که خوردن غذاهای پروتئینی باعث افزیش ترشح هورمون های سیری و کاهش ترشح هورمون های گرسنگی می شود.

همچنین پروتئین کالری سوزی را در بدن افزایش می دهد و این می تواند باعث کاهش اشتها شود. در این مطالعات معلوم شده است که بعد از وعده های غذایی که درصد پروتئین بالایی دارند سیری زودتر حاصل شده است.

کاهش وزن بدون از دست دادن توده عضلانی

به طور معمول کاهش وزن با کاهش توده عضلانی همراه است. اما در رژیم پروتئین رایگان می توانید وزن اضافه خود را بدون از دست دادن توده عضلانی کم کنید. در واقع بافت عضلانی از نظر متابولیکی فعال است به همین دلیل کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزاند.

اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی پروتئین داشته باشیم کاهش وزن، بدون از دست دادن توده عضلانی صورت می گیرد.

آیا مصرف پروتئین متابولیسم را افزایش می دهد؟

یک رژیم پروتئین رایگان به دلیل اثر حرارتی بالایی که دارد می تواند توده عضلانی را حفظ و افزایش متابولیسم بدن را باعث شود. در این صورت حتی زمانی که شما خواب هستید بدن کالری بیشتری می سوزاند. در رژیم های غذایی که مصرف پروتئین بالا است انرژی مصرفی روزانه بین ۷۰ تا ۲۰۰ کالری افزایش می یابد.

آیا بعد از کاهش وزن مجددا وزن من برمی گردد؟

در اغلب رژیم های کاهش وزن سریع، وزن از دست رفته مجددا جایگزین می شود، اما در رژیم هایی که پروتئین مصرفی بالا است افزایش وزن ممکن به دو الی پنج سال زمان نیاز داشته باشد.

در رژیم پروتئین رایگان چه مقدار پروتئین می توان دریافت کرد؟

میزان پروتئین دریافتی روزانه بستگی زیادی به سن، جنسیت، اندازه بدن و سطح فعالیت هر کس دارد. به همین دلیل بهتر است برای اندازه گیری میزان دقیق پروتئینی که برای شخص شما لازم است با متخصص تغذیه خود تماس بگیرید.

محاسبه پروتئین دریافتی

هر گرم پروتئین ۴ کالری دارد.پ هر شخص می تواند ۳۰ درصد از کل کالری دریافتی خود را به پروتئین اختصاص دهد. به طور مثال اگر کل کالری دریافتی شما روزانه  ۲۰۰۰ کالری باشد می توانید  ۶۰۰ کالری آنرا به مصرف پروتئین اختصاص بدهید.

همچنین اگر ۶۰۰ کالری را تقسیم بر ۴ کنید می توانید عدد ۱۵۰ را بدست بیاورید. بنابراین فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری دریافت می کند می تواند در روز ۱۵۰ گرم پروتئین بخورد.

چه غذاهایی پروتئین دارند؟

خوراکی های زیر حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین هستند و می تواند هر روز آنها را مصرف کنید.

·       گوشت قرمز مانند گوشت گوساله یا بره

·       گوشت سفید مانند مرغ و انواع ماهی ها به خصوص ماهی سالمون

·       تخم مرغ

·       حبوبات

·       لبنیات

·       آجیل

مصرف پروتئین را چگونه افزایش دهم؟

در رژیم پروتئین رایگان شما را ترغیب می کنند که با گنجاندن منابع پروتئین بدون چربی در وعده های غذایی اصلی یا میان وعده ها، مصرف پروتئین را افزایش دهید.

اما اگر شما بسیار پر مشغله هستید و یا دوست دارید از یک پروتئین آماده استفاده کنید می توانید پودر پروتئین را در شیر یا ماست خود مخلوط بفرمائید.

در هر حال بهتر است با یک متخصص تغذیه با تجربه مشورت کنید تا از راه های سالم تری بتوانید مصرف پروتئین خود را افزایش دهید.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا رژیم تخم مرغ یک رژیم مد روز است؟

طرفداران رژیم سیب چه می گویند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟