خصوصیات رژیم کتوژنیک چیست؟

 

Ketogenic diet


رژیم کتوژنیک در حدود یک قرن است که مورد استفاده قرار می گیرد. در این رژیم بدن به جای کربوهیدرات چربی سوزی می کند. به طور معمول کربوهیدرات های موجود در غذا به گلوکز تبدیل می شوند، اما اگر کربوهیدرات کافی مصرف نشود بدن برای سوخت به سراغ چربی می رود.

آیا با رژیم کتوژنیک می توان وزن کم کرد؟

بله، این رژیم به دلیل موفقیت هایی که در زمینه کاهش وزن کسب کرده است، معروف شده است. بسیاری از افرادی که از این رژیم استفاده کرده اند با کاهش مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین توانسته اند وزن اضافه خود را از دست بدهند.

چگونه می توان بدون کربوهیدرات انرژی گرفت؟

بدن ما در همه حال در تلاش برای تامین انرژی است. به طور معمول انرژی بدن از منابع کربوهیدرات بدست می آید، اما بدن می تواند از پروتئین و چربی نیز انرژی خود را تامین کند.

اگر کربوهیدرات به بدن نرسد بدن برای تولید انرژی به سراغ چربی های ذخیره می رود و این حالتی است که به آن کتوز گفته می شود. با این حال خوردن بیش از حد پروتئین هم توصیه نمی شود زیرا ممکن است تولید کتون  کاهش پیدا کند.

کتون چگونه تولید می شود؟

در یک بدن سالم در حین این رژیم کبد اسیدهای چرب را متابولیزه می کند و اجسام کتون تولید می کند. اجسام کتون به مغز می روند و جایگزین گلوکز شده و به عنوان منبع انرژی استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: رژیم کتوژنیک و کبد چرب

درمان صرع کودکان با رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک در ابتدا برای درمان صرع کودکان مورد استفاده قرار گرفت. این رژیم به عنوان یک درمان کمکی برای کودکان و نوجوانان مبتلا به صرع مقاوم به دارو به کار برده شد.

در این رژیم با حذف میوه ها و سبزیجات نشاسته ای، نان، ماکارونی و غلات و جایگزین کردن آنها با کره، خامه و آجیل، چربی سوزی آغاز می شود. سه چهارم از کودکانی که از این رژیم استفاده کرده اند در عرض دو هفته بیماری آنها بهبود پیدا کرده است.

برنامه غذایی در رژیم کتوژنیک

این برنامه برای یک روز در نظر گرفته شده است.

صبحانه

یک عدد تخم مرغ به همراه یک برش نان سوخاری

میان وعده

یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

ناهار

برای ناهار یک سالاد تهیه کنید که اجزاء آن مواد زیر هستند:

·       ماهی تن ۲۸گرم

·       سس مایونز ۳۰ گرم

·       کرفس ۱۰ گرم

·       خامه ۳۶ گرم

·       کاهو یک برگ بزرگ کاهو

عصرانه

یک فنجان ماست توت فرنگی

شام

برای شام یک چیز برگر تهیه کنید که مواد آن عبارتند از:

·       گوشت چرخ کرده ۲۲ گرم

·       پنیر ۱۰ گرم

·       کره۲۶ گرم

·       خامه ۳۶ گرم

·       کاهویک برگ

·       لوبیا سبز یک قاشق غذا خوری

چگونه می توان با رژیم کتوژنیک به کاهش وزن پایدار رسید؟

در واقع حفظ کاهش وزن بعد از هر رژیمی از خود کاهش وزن دشوار تر است. این به این دلیل است که افراد پایبندی به یک رژیم را در طولانی مدت دشوار می دانند و خیلی زود رژیم خود را کنار می گذارند.

اما اگر بعد از رژیم دو هفته ای کتوژنیک به مدت دو سال از یک رژیم متعادل و کم کالری مانند رژیم مدیترانه ای استفاده شود به طور حتم می توان به وزن پایدار رسید. با این حال در افرادی که این رژیم را به طور کلی رها کرده اند فواید آن بعد از یک سال به طور کامل ناپدید شده است.

آنفولانزای کتو چیست؟

اگر در مورد «آنفولانزای کتو» شایعاتی شنیدید درست است. در حین روزهای اولیه رژیم بسیاری از افراد علائم و احساسات متفاوتی دارند. آنها عبارتند از:

·       خستگی

·       سردرد

·       یبوست

·       ناراحتی معده

·       بوی بد دهان

چگونه می توان از آنفولانزای کتو پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل هیدراته ماندن است. همچنین اضافه کردن کمی نمک به غذا می تواند بسیار موثر باشد. علاوه بر آن اگر احساس کردید نفس شما بد بو است رعایت بیشتر بهداشت دهان و دندان یک راه عالی برای جلوگیری از این مشکل است. خبر خوش اینکه تمام این عوارض موقتی است و شدت آن در همه افراد یکسان نیست.

معایب رژیم کتوژنیک

از عوارض رژیم کتوژنیک می توان به موارد زیر اشاره کرد. استفاده طولانی مدت از این رژیم خطر کندی یا توقف رشد را در کودکان به دنبال دارد. همچنین ممکن است باعث شکستگی استخوان در میانسالان شود. علاوه بر آن این رژیم ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. در برخی از افراد هم دیده شده که تاثیرات نامطلوبی بر سلامت استخوان ها گذاشته است. در هر حال برای استفاده از هر رژیمی بهتر است با یک متخصص تغذیه خوب مشورت شود.

Comments

Popular posts from this blog

آیا رژیم تخم مرغ یک رژیم مد روز است؟

طرفداران رژیم سیب چه می گویند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟