رژیم کالری شماری چگونه عمل می کند؟

 

Calorie counting diet


رژیم کالری شماری یک راه امتحان شده برای کاهش وزن است. در این روش با کمک یکی از برنامه ها ابتدا کالری مورد نیاز خود را تخمین می زنید. سپس با یک محاسبه ساده، کالری دریافتی را کم می کنید تا پس از گذشت چند ماه به وزن ایده آل خود برسید.

برای کاهش وزن کسری چند کالری لازم است؟

اگر بتوانید با کم کردن مصرف کربوهیدرات و انجام یک فعالیت بدنی منظم هر روز حدود ۶۰۰ کالری کمتر مصرف کنید، به این ترتیب توانسته اید در مدت کوتاهی وزن قابل توجه ای از دست بدهید. اما اگر احساس کردید کمبود ۶۰۰ کالری در روز سخت است با ۳۰۰ کالری امتحان کنید. نگران نباشید حتی با این روش هم به وزن ایده آل خود می رسید اما ممکن است کمی طولانی تر شود.

کالری غذا چیست؟

هنگامی که ما در مورد کالری غذا صحبت می کنیم به معنای مقدار انرژی است که در غذا وجود دارد، اما به طور کلی کالری معیار سنجش انرژی است. یک کیلو کالری ۱۰۰۰ کالری است و روی برچسب های غذا از این واحد استفاده می شود. به طور معمول زنان به ۲۰۰۰ کالری و مردان به ۲۵۰۰ کالری در روز نیاز دارند.

اما به طور کلی کالری مورد نیاز هر فرد بستگی زیادی به عواملی مانند موارد زیر دارد. آنها عبارتند از:

·       سن

·       اندازه بدن

·       فعالیت بدنی

·       جنسیت

·       سلامت بدنی یا مبارزه با یک عفونت یا بهبود زخم

چرا مردم از رژیم کالری شماری استفاده می کنند؟

مردم دلایل زیادی برای این کار دارند. برخی از مردم اعداد محور هستند و از این راه به مقدار غذایی که می خورند فکر می کنند. برخی دیگر جزئیات گرا هستند و دوست دارند کالری دقیق آنچه را که می خورند بدانند و از اینکه در انتخاب خوراکی ها آزادی دارند خوشحالند.

همچنین بسیاری از مردم با شمارش دقیق کالری می توانند وزن بدن خود را کنترل کنند. در هر حال اگر ما بتوانیم به کاهش وزن پایدار برسیم ارزشش را دارد حتی اگر لازم باشد برای بدست آوردن آن فعالیت بدنی زیادی داشته باشیم.

آیا رژیم کالری شماری بر سلامت روان تاثیر دارد؟

در مورد همه نه، اما برخی از افرادی که اختلال خوردن دارند ممکن است آسیب پذیرتر از سایرین باشند و شمارش کالری آنها را مشوش کند. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید بنابراین ممکن است این روش برای شما مناسب نباشد.

بیشتر بخوانید: کالری میوه های مختلف

آیا بدون کالری شماری می توانم لاغر شوم؟

بله، تنها کافی است برخی اقلام خوراکی را از برنامه روزانه خود حذف کنید. به طور مثال خوردن شیرینی ها و نوشیدنی های شیرین را کنار بگذارید. همچنین تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر و مقدار آنرا را کمتر کنید.

توصیه های مفید برای کاهش وزن

-         ظرف میوه خود را روی میز آشپزخانه بگذارید.

-         بیسکویت یا شکلات خود را در کمد بگذارید تا جلوی چشم نباشد و شما را وسوسه نکند.

-         یک ظرف میوه خشک در ماشین خود بگذارید تا بتوانید از آن به عنوان میان وعده استفاده کنید.

-         هنگامی که گرسنه هستید به خرید نروید.

مزایا و معایب رژیم کالری شماری

مهمترین مزیت این رژیم افزایش آگاهی از میزان کالری موجود در هر خوراکی است. همچنین با کمک این رژیم می توان انگیزه لازم را برای ادامه راه کاهش وزن بدست آورد. نظارت بر مواد غذایی که می خوریم می تواند بسیار موثر باشد.

برخی از مردم پاداش هایی در حین رژیم برای خود در نظر می گیرند و از این بابت خوشحال هستند. علاوه بر آن افرادی که با همکاری با یک متخصص تغذیه و با تعیین یک هدف واقع بینانه این رژیم را انتخاب کرده اند، موفق تر می شوند. آنها ممکن است در ابتدا قدری آزمون و خطا داشته باشند اما در نهایت خود را برای یک تجربه مثبت آماده کرده اند.

معایب رژیم کالری شماری

یکی از معایب مهم این رژیم گرفتار شدن در دام اعداد و ارقام است، زیرا برخی از کسانی که از این رژیم استفاده می کنند بقدری درگیر کالری شماری می شوند که لذت بردن از غذا را فراموش می کنند.

یکی دیگر از معایب این رژیم احساس گناه یا شرم از غذا خوردن بیش از حد مقرر است، زیرا آنها دوست دارند که همیشه اعدادشان کامل باشد. اما این یک واقعیت است که کالری سوزی و دریافت کالری همیشه ممکن است نوسان داشته باشد و هر دو با هم کاملا برابر نباشند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

ارتباط بوتاکس معده با کاهش وزن چیست؟

چه کسانی به جراحی لاغری احتیاج دارند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟