آیا رژیم شوک لاغری موثر است؟

 

shock diet


رژیم شوک لاغری به وسیله حذف کربوهیدرات ها از رژیم غذایی می تواند بدن را با یک شوک ناگهانی مواجه کند. در این رژیم دریافت کالری به کمتر از  ۱۲۰۰ کالری می رسد و این می تواند باعث کاهش وزن قابل ملاحظه ای در مدت زمان کوتاهی شود.

طرفداران این رژیم معتقد هستند که این شوک می تواند باعث تغییرات ناگهانی در متابولیسم بدن شود. آنها می گویند این عمل به نوعی فریب دادن متابولیسم به حساب می آید.

آیا با رژیم شوک لاغری می توانم به وزن دلخواهم برسم؟

بله، با کمک این رژیم می توانید به وزن ایده آل خود برسید، اما بعد از کاهش سریع وزن اولیه نباید رژیم قبلی خود را از سر بگیرید. در زیر نکاتی برای جلوگیری از افزایش مجدد وزن آمده است.

کاهش مصرف کربوهیدرات

در رژیم هایی که کربوهیدرات کمتری مصرف می شوند افراد بهتر می توانند از بالا رفتن وزن خود جلوگیری کنند. همچنین با کمک این رژیم ها فرد می تواند شاهد کنترل گرسنگی و کاهش وزن پایدار خود باشد.

فعالیت بدنی

اگر می خواهید بعد از رژیم شوک لاغری مجددا افزایش وزن نداشته باشید، ورزش کنید. از بین ورزش ها تمرین های مقاومتی را انتخاب کنید آنها باعث حفظ توده عضلانی می شوند. همچنین این تمرین ها بر میزان کالری سوزی شما در حین فعالیت و استراحت تاثیر دارند. علاوه بر آن ورزش به افزایش متابولیسم کمک می کند.

یاداشت کردن خوراکی های مصرفی

با نوشتن تمام خوراکی هایی که در طول روز مصرف می شوند می توان میزان کالری دریافتی را محاسبه کرد. تحقیقاتی که در این باره صورت گرفته است نشان می دهد ثبت میزان خوراکی های مصرفی می تواند باعث تلاش بیشتری در کاهش وزن باشد.

افزایش مصرف پروتئین

حالا که مصرف کربوهیدرات خود را کاهش داده اید، باید مصرف پروتئین خود را افزایش دهید. حتی اگر شما به وزن ایده آل خود رسیده اید باز هم افزایش مصرف پروتئین باعث بالا رفتن سرعت متابولیسم می شود. همچنین بدن برای هضم پروتئین ناچار است تلاش بیشتری داشته باشد و این یعنی سوخت و ساز بیشتر و کاهش گرسنگی. (رژیم پروتئین)

مدیریت استرس

بعد از رژیم شوک لاغری شما باید آرام باشید تا بتوانید از افزایش وزن مجدد خود جلوگیری کنید. استرس می تواند میل به غذا خوردن را تحریک کند و کورتیزول بدن را افزایش دهد. کورتیزول یا هورمون استرس باعث ذخیره کردن چربی در شکم به خصوص در زنان می شود. در واقع افزایش تولید کورتیزول با استرس نسبت مستقیمی دارد و می تواند باعث اختلال در  کاهش وزن شود.

روزه داری

روزه داری متناوب می تواند در تثبیت وزن نقش مهمی داشته باشد. افرادی که در هفته دو روز روزه داری می کنند از فواید سلامتی و کاهش چربی بدن  بهرمند می شوند. در این روش مردم به مدت ۱۶ ساعت هیچ چیزی به غیر از آب نمی خورند و سپس ۴۸ ساعت به برنامه غذایی معمول خود بر می گردند.

از انواع فیبرها استفاده کنید

مصرف فیبر را در برنامه روزانه خود بگنجانید. فیبر باعث می شود شما به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید. در واقع انواع فیبر برای سلامتی و جلوگیری از افزایش وزن مجدد مفید هستند. علاوه بر آن انواع فیبرها می توانند حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند تر کنند و این می تواند باعث کاهش احساس گرسنگی و تمایل به خوردن غذا شود.

هیدراته بمانید

به جای نوشیدنی های شیرین آب یا چای بنوشید. مطالعات نشان می دهند نوشیدن آب ساده  می تواند متابولیسم را افزایش دهد. همچنین نوشیدن چای یا قهوه بدون هیچ افزودنی می توانند باعث چربی سوزی و افزایش متابولیسم شوند.

در بین چای ها چای سبز را که حاوی آنتی اکسیدان است انتخاب کنید. با رعایت همه موارد بالا اطمینان حاصل کنید که بعد از طی دوره رژیم شوک لاغری مجددا به وزن اولیه خود برنمی گردید.

معایب رژیم شوک لاغری

در این رژیم افراد ممکن است احساس گرسنگی و خستگی زیادی داشته باشند زیرا به اندازه کافی کالری دریافت نمی کنند. در اغلب این افراد سیگنال های بدن مرتب آنها را تشویق به خوردن می کنند.این سیگنال ها نشانه هایی مانند درد شکم و انرژی کمتربدن دارند.

یکی دیگر از معایب این رژیم کاهش شدید کالری دریافتی است که بدون در نظر گرفتن خصوصیات فردی اعمال می شود. این خصوصیات مانند سن، جنس، اندازه بدن و سطح فعالیت است که این رژیم بدون در نظر گرفتن آنها برای همه افراد ۱۲۰۰ کالری در روز را تجویز می کند.

منبع: sira.fit

Comments

Popular posts from this blog

آیا رژیم تخم مرغ یک رژیم مد روز است؟

طرفداران رژیم سیب چه می گویند؟

آیا رژیم تثبیت وزن واقعا موثر است؟